MISTRAL – o amenintare la adresa NATO

MISTRAL – o amenintare la adresa NATO

Franta s-a retras din NATO in 1966 in timpul mandatului lui Charles de Gaulle. In anul 2009 a revenit in alianta nord-atlantica.

In 2006, deci cu trei ani inainMISTRAL – o amenintare la adresa NATOtea revenirii in NATO, printr-un Memorandum ( MOU – Memorandum of Understanding ) intre Franta si Fed. Rusa, cele doua tari puneau bazele unei colabori pe multiple planuri, dintre care doua esentiale : cooperare aeronavala (intre  grupul rusesc Rosoboronexport si cel francez Thales ) si cooperare aerospatiala ( intre acelasi grup rusesc si EADS ).

Grupul Thales avea in 2008, 68.000 de angajati in 50 de tari, dintre care 25.000 de ingineri si cercetatori. In anul respectiv venitul grupului a fost de aprox 13 miliarde Euro ( 12.7 mld Euro ).

Sa mentionam si ca EADS este producatorul vest-european al componentelor de avionica ale  AIRBUS, pentru o mai buna intelegere a anvergurii acestei cooperari.

Asa cum mentionam si in articolul Amenintari inegale la adresa securitatii in cadrul NATO, faptul ca anumite state apartinand NATO, nu protejaza interesele acesteia si in speta ale statelor aliate, prin vanzarea de tehnologie militara  catre alte state potential ostile aliantei, revenim la acest aspect cu cateva elemente concrete.

In anul 2009, mediile rusesti afirmau ca Rusia intentioneaza sa achizitioneze transportorul naval francez din clasa  Mistral BPC ( Batiments de Projections et de Commandement ).  Sa mentionam si luna: august. Exact luna in care a Fed. Rusa a invadat Georgia.

In 2011, directorul Rosoboronexport, Anatoli Isaikin afirma ca ““Partea franceza a transferat toate tehnologiile, printre care sistemul de lupta Zenith-9, dar si alte doua” ( n.r. – sistemul de comandament sic 21 ).  Tehnologile sunt standard NATO si sunt de natura sensibila, acesta fiind motivul prelungiri negocierilor.

ship_mistral

Datele tehnice generale ale acestui transportor : 199 m lungime, 32 m latime, deplasament intre 21300 si 21600 TDW in functie de versiune. La capacitatea de plina incarcare, transportorul poate depasi aceast deplasament.

Echipaj : 160 marinari, ofiteri de stat major 2oo, trupe 400 oameni.

Puntea poate gazdui pana la 16 elicoptere KA -52 Alligator sau MI

Mistral este echipat cu două motoare diesel-electrice, orientabile 360 de grade, fabricate de compania britanică Rolls Royce.

In mod suplimentar, sub punte exista spatii pentru transportul a 13 tancuri si 100 transportoare  blindate. Intre facilitati sa mai amintim si un spital cu 69 de paturi si doua Sali de operatie ( pentru celalte detalii consultati plansa alaturata ).

De ce a ales Fed. Rusa acest transportor ?

Deplasamentul acestui transportor se inscrie in termenii conventiei de la Montreux care reglementeaza tipul si deplasamentul navelor militare ale puterilor riverane, ce pot intra tranzita stramtorile Bosfor si Dardanelle.

Pe de alta parte, desi in Conventia de la Montreux se face referire la interdictia  portavioanelor de a tranzita cele doua stramtori, nu exista niciun articol explicit care sa mentioneze acest lucru. Limitarile de tonaj si de tip de nava impuse de tratat se refera preponderent la navele militare ale statelor non-riverane.

 Ar fi interesant care este pozitia Turciei in aceasta problema, stiut fiind ca Fed. Rusa doreste sa plaseze unul dintre aceste transportoare in Marea Neagra. Dealtfel vanzarea a fost criticata de SUA, dar si de vecinii Rusiei, ca statele baltice si Georgia. Inca nu cunostem despre o luare de pozitie a Romaniei.

Capabilitatile sale servesc intereselor tactice zonale. In razboiul din Georgia flota rusa din Crimeea nu a putut patrunde in portul georgian Suhumi cu actualele nave, invazia facandu-se doar terestru si aerian  prin zona de nord a Georgiei.

Prima intrebare care se ridica este legata de aderarea Frantei la NATO in timpul mandatului lui Nicolas Sarkozy. Prin semnarea Tratatului de aderare, statul francez nu era obligat sa respecte si sa protejeze interesele celorlalti membrii ai aliantei ?

A doua intrebare : contractele comerciale din domeniul apararii nu trebuiau sa devina subsecvente Tratatului de aderare, indiferent de data semnarii lor.

A treia intrebare :  Urmare a celei de-a doua intrebari,  nu trebuia ca derularea vanzarii transportorului Mistral sa fie stopata ?

In contextul anexarii peninsulei Crimeea la Fed. Rusa, Romania nu poate sa nu puna la indoiala fidelitatea unora dintre aliatii sai si aici numim in mod direct Franta.

Avem deja un argument de ordin istoric: intre anii 1920-1921 a luat fiinta alianta Mica Antanta, formata din Romania, Cehoslovacia si Iugoslavia. Alianta a fost sprijinita prin acorduri bilaterale cu fiecare dintre statele component, de catre Franta. Dar In 30 septembrie 1938, cu ocazia Acordului de la Munchen, Franta a abandonat protejarea Cehoslovaciei in fata agresiunii germane. Semnatarii acordului de la Munchen au fost Germania prin Adolf Hitler, Italia ( Benito Mussolini ), iar de partea celor ce garantau ordinea europeana de dupa Primul Razboi Mondial, Marea Britanie prin Neville Chmberlain si Franta prin mana lui Edouard Daladier. Sa amintim ca reprezentantilor Cehoslovaciei nici macar nu li s-a permis participarea la negocieri. Faptul ca atat Marea Britanie cat si Franta au acceptat acest lucru ne da o perspectiva asupra calitatii acestor aliati.

Revenind la trasportorul naval MISTRAL, sa aflam care este atitudinea oficialilor francezi, dupa invazia Crimeei:

O eventuală anulare a vânzării navelor militare de tip Mistral către Rusia va fi decisă în octombrie, în momentul livrării, a afirmat joi ministrul francez al Apărării, Jean-Yves Le Drian, conform unei relatari  AFP.

“Livrarea primei nave va avea loc în octombrie. Prin urmare, problema privind anularea se va pune în octombrie”, a subliniat Le Drian pentru RMC şi BFMTV.

Luni, ministrul francez de Externe, Laurent Fabius, a afirmat că Franţa ar putea “lua în calcul anularea acestei vânzări dacă (preşedintele rus Vladimir) Putin continuă să facă ceea ce face” în Ucraina.

Miercuri, Germania a considerat “nerecomandabil” comerţul de arme cu Rusia şi a suspendat un vast proiect de furnizare de echipamente încheiat între grupul din industria apărării Rheinmetall şi autorităţile ruse. (  http://www.romanialibera.ro/actualitate/europa/franta-va-decide-in-octombrie-daca-va-anula-vanzarea-navelor-militare-catre-rusia-329841.html ).

Franta, ca stat membru NATO si aliat al Romaniei si Turciei, dupa invazia Crimeei, nu-si pune problema sistarii comertului militar cu Fed. Rusa. Sa observam si nuanta Ministrului de externe francez, vorbind despre Vladimir Putin, conform pasajului citat mai sus: „continua sa faca ceea ce face” ( in Ucraina ), ferindu-se practic sa califice in termeni fermi agresiunea.

Indemnam oficialii de la Bucuresti sa ridice aceasta problema la nivelul Aliantei NATO, precum si la nivel european.

Update 16.05.2014: Oficiali americani si-au exprimat recent nemultumirea fata livrearea navelor franceze catre Fed. Rusa ( http://www.romanialibera.ro/actualitate/international/tensiuni-intre-washington-si-paris-pe-tema-livrarii-de-nave-de-razboi-moscovei-335345 )

  
Tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to MISTRAL – o amenintare la adresa NATO

  1. admin says:

    Invitam distinsul cititor care a oferit un vot negativ la acest articol sa aduca un argument sau sa faca un comentariu.

Leave a Reply