Happy losers

Happy losers

Analiza politica

Joi, 12.02.2015 a intrat in vigoare Acordul de Pace ( incetare a focului ) cu privire la situatia din estul Ukrainei.  Acest acord, semnat in capital Belarusului, are 13 puncte prezentate astfel:

1. Încetarea focului în estul Ucrainei va intra în vigoare duminică, 15 februarie, la ora 00.00 (ora Kievului).

2. Retragerea armamentului greu. Părţile au convenit asupra unei zone demilitarizate, de-a lungul liniei de front care era în vigoare în septembrie. OSCE va monitoriza această zonă care va avea o întindere cuprinsă între 50 şi 150 de kilometri, în funcţie de raza de acţiune a armelor. Retragerea se va încheia la 1 martie.

3. OSCE îşi va folosi dronele şi observatorii pe teren, precum şi imagini din satelit şi date radar pentru a se asigura că ambele părţi respectă acordul.

4. Kievul şi rebelii vor negocia termenii viitoarelor alegeri locale în zonele rebele, ceea ce îi va readuce în cadrul legal al Ucrainei. Kievul va adopta o legislaţie privind autoguvernarea care să fie acceptabilă pentru republicile autoproclamate.

5. Kievul va declara amnistie generală pentru rebeli.

6. Un schimb de prizonieri trebuie să aibă loc la cinci zile de la retragerea completă, respectiv în 19 zile dacă retragerea armamentului se va face în perioada maximă prevăzută de acord.

7. Convoaiele cu ajutor umanitar vor primi acces neîngrădit în zonele afectate de război. Va fi pus în funcţiune un mecanism internaţional de monitorizare.

8. Kievul va relua legăturile economice, plăţile sociale şi serviciile bancare în zonele separatiste, întrerupte anterior ca răspuns la alegerile organizate în republicile autoproclamate. Această prevedere este subiectul unor negocieri ulterioare.

9. După organizarea alegerilor locale în regiunile Doneţk şi Lugansk, Kievul va reinstaura controlul asupra graniţelor lor cu Rusia. Tranziţia ar putea dura, perioadă necesară unei reforme constituţionale cuprinzătoare în Ucraina.

10. Toate trupele străine, armamentul greu şi mercenarii vor fi retraşi din Ucraina. Grupările armate ilegale vor fi dezarmate, dar autorităţile locale din Doneţk şi Lugansk vor putea avea unităţi de miliţie legale.

11. Kievul va implementa o reformă constituţională cuprinzătoare până la sfârşitul anului, care va descentraliza sistemul politic ucrainean şi va oferi privilegii regiunilor Doneţk şi Lugansk. Privilegiile includ autodeterminare în privinţa limbii, libertatea de a numi procurori şi judecători şi stabilirea unor relaţii economice cu Rusia.

12. Observatorii OSCE la alegeri vor verifica dacă alegerile locale din republicile autoproclamate corespund standardelor internaţionale. Procedura exactă pentru alegeri este subiectul unor negocieri ulterioare.

13. Discuţiile în cadrul “grupului de contact” (format din liderii autoproclamatelor republici Doneţk şi Lugansk, un reprezentant al OSCE, fostul preşedinte ucrainean Leonid Kucima şi ambasadorul rus în Ucraina) se vor intensifica în diverse moduri ( conform Mediafax ).

Vladimir Putin este marele castigator al acestor negocieri in care partea europeana a dezamagit din nou. Faptul ca europenii au intrat in negociere cu Fed. Rusa, in contradictie cu pozitia americana, scoate aceasta tara ( Fed. Rusa ) din izolare. agerpres_putin_merkel_hollande

 Daca exista vreun laudatio privind implicarea franco-germana in conflictual ruso-ucrainean, trebuie sa atragem atentia ca acesti europeni au pierdut din vedere obiectivul propus, si /sau l-au schimbat mai mult sau mai putin constient, evident si sub abila presiune diplomatico-militara a Fed. Ruse.

Obiectivul la inceputul conflictului: retragerea Fed. Ruse din Peninsula Crimeea.

Obiectivul in timpul conflictului: retragerea trupelor Fed. Ruse de pe teritoriul Ukrainei, in special din regiunile de granita: Donetsk, Lugansk.

Obiectivul Acordului de la Minsk ( 1 si 2 ): incheierea conflictului armat de pe teritoriul Ukrainei.

Diferenta majora intre cele trei obiective este evidenta.

Initiativa franco-germana precum si rezultatul obtinut, ignora complet toate paradigmele europene cat si pe cea americana. In Europa vorbim despre nemodificarea granitelor stabilite dupa WW2. Paradigma politicii americane exprima neacceptarea zonelor de influenta.

Parcurgand cele 13 puncte ale acordului de la Minsk, observam ca:

  1. Numele Fed. Ruse nu figureaza ca parte implicate in conflict, si deci implicit Presedintele Putin va putea invoca acest fapt cand va cataloga sanctiunile impuse Fed. Ruse ca fiind nejustificate.
  2. Fed. Rusa nu a fost declarata “stat agresor” de catre semnatari, ceea ce contravine atat pozitiei ucrainiene cat si a Statelor Unite si aliatii sai fideli ( altii decat Franta si Germania ).
  3. Documentul face referire la “republicile autoproclamate”  in mod explicit la pct. 4,8, 12 si 13  si implicit la pct. 9,10 si 11, recunoscand aceste republici de facto.
  4. Niciun articol nu face referire la Peninsula Crimeea. Practic este recunoscuta de facto anexarea Peninsulei Crimeea.
  5. Pe termen scurt Ucraina pierde o parte importanta din suveranitatea celor doua autoproclamate republici ( Donetsk si Lugansk ), dar pe termen lung, probabil, pierderea va fi definitiva, tinand cont de faptul ca cele doua regiuni vor avea relatii economice privilegiate cu Fed. Rusa, relatii ce decurg si/sau se suprapun pe autodeterminarea in cee ace priveste limba oficiala, organizarea legislativa si  economica. Explicatia o regasim la pct. 4 care spune ca Kievul va adopta o legislaţie privind autoguvernarea care să fie acceptabilă pentru republicile autoproclamate. Sa fim de acord ca “acceptabil” pentru cele doua autoproclamate republici va fi doar o autoguvernare total independenta de Kiev. Inserarea acestui cuvant in Acordul de Pace, reprezinta de fapt victoria lui Putin la aceste negocieri, impreuna cu recunoastere de catre europeni a “autoproclamatelor republici”. “Acceptabil” reprezinta ok-ul dat interventionismului lui Putin in cazul in care Kievul va dori sa negocieze ceva. Practic prin acest cuvant, Ukrainei I s-a luat complet puterea de negociere in relatia cu republicile autoproclamate. De aici si pana la un nou anschlus rusesc (  rus. -prisoyedineniye ) nu mai e decat un pas. La fel ca si in preambulul WW2, cand Chamberlain a prezentat pacea impusa de Adolf Hitler ca pe o mare victorie, acum Merkel si Hollande fac exact acelasi lucru.

In concluzie:

Ucraina, a pierdut pe mana franco-germana la toate capitolele aceste negocieri, daca este sa privim retrospectiv, derularea evenimentelor de la inceputul Euromaidanului si pana astazi.

Atat d-na Merkel cat si dl. Hollande au incercat sa stinga focul fara sa evalueze pagubele si fara sa le pese de consecintele geopolitice ( ci doar de cele politice ), devenind astfel Happy losers!

Pozitia defensiva  a statelor europene Franta si Germania a subminat pozitia Statelor Unite, lipsita parca si ea la randul sau de aplombul si hotararea pe care le-ar fi adus senatorului republican John McCain, in cazul in care acesta ar fi fost ales Presedintele USA in locul lui Obama.

Cititi si Amenintari inegale la adresa securitatii in cadrul NATO

Esecul politic franco-german prefigureaza un esec geopolitic transatlantic in aceasta zona. Posibila aplanare momentana a acestui conflict nu reprezinta decat o etapa de parcurs a diplomatiei rusesti.  Activarea conflictului inghetat din Transnistria in perioada urmatoare este o  chestiune de timp si reprezinta o a doua etapa. Intre cele doua etape, este posibil ca dl. Putin va astepta ridicarea sanctiunilor occidentale, astfel incat sa-si poata relua strategia de atingere a obiectivului.

  
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply