Deriva geopolitica si sistemul de valori

Deriva geopolitica si sistemul de valori

Deriva geopolitica si sistemul de valori

Inca de la infintarea aliantei nord-atlantice, scopul sau a fost acela de a apara democratiile occidentale impotriva celor ce nu agreau aceasta forma de organizare sociala. Acesti contras au purtat felurite simboluri si drapele sub care au luptat: drapelul communist a fost purtat – incepand din fosta URSS – si in Europa de Est si in Extremul Orient si in Indochina sau in Africa. Drapelul Islamic reprezinta si el simbolul unei parti substantiale din Orientul Mijlociu sau Africa de Nord.  Ne gasim in acest moment in situatia in care  polaritatea lumii a parcurs succesiv diferite stadii, depasind bipolaritatea USA-URSS sau unipolaritatea USA. In ultimul deceniu am asistat la consumarea rapida si a ultimului stadiu, multipolaritatea data de statele natiune. Din preambulul expus rezulta ca in acest moment avem de a face cu o polaritate vectoriala data de trei mari blocuri conceptuale si strategice: vectorul eurasiatic, reprezentat de fosta URSS impreuna cu China, vectorul Islamic si cel occidental.

Pe fondul (de)caderii sistemului comunist la sfarsitul anilor optzeci, ascensiunea curentelor islamice s-a impus treptat in toata zona Orientului Mijlociu, aparand, relative recent, o presiune si in zona occidentala, pe fondul neglijarii acestuia de catre puterile occidentale, o lunga perioada de timp.

Lumea occidentala a considerat ca liberul acces al cetatenilor proveniti din alte zone conceptuale, ii va face e acestia sa imbratiseze sine die valorile occidentale. Acest lucru nu s-a intamplat, in cele mai multe cazuri, populatiile alogene pastrandu-si atat obiceiurile cat si credintele. Ambele reprezinta legatura cu trecutul, “istoria” fiecarui individ, istorie pe care, in general, indivizii nu doresc sa si-o renege. Sa ne imaginam piramida a lui Maslow aplicata unui model social: pe primul nivel regasim nevoia de adapost si de satisfacerea a nevoilor imediate. Populatiile ce migreaza catre o zona cu standard ridicate cauta in primul rand sa-si asigure nevoile primare ( adapost hrana, securitate). Dar imediat ce acestea sunt satisfacute, nevoia de recunoastere capata alte valente decat cele clasice cu care eram obisnuiti din perspectiva maslowiana. Maslow, presupunem ca, vedea individul ancorat intr-o societate cu obiceiuri, credinte, idealuri, aspiratii etc, “omogene”. Exemplu de uniformitate/omogenitate maslowiana: quasi-totalitatea indivizilor unei comunitati accepta egalitatea femeilor cu barbatii; sau, quasi-totalitatea indvizilor dintr-o comunitate serbeaza  Craciunul pe 25 Decembrie. Un alt exemplu: familia este celula de baza a societatii si ea este formata dintr-un barbat si o femeie. Toate enunturile de mai sus sunt sau erau perfect integrate in lumea occidentala. In mod similar si in lumea islamica, piramida lui Maslow se suprapune perfect, deoarece se aplica unei societati omogene. Ce se intampla insa atunci cand societatea devine neomogena? Altfel spus societatea este formata din comunitati cu atitudini, obiceiuri, credinte si aspiratii diferite sau divergente. Atomizare sociala aduce cu sine aceeasi piramida, structurata identic dar pe baza unor valori diferite. In loc sa avem o singura mare piramida la scara intregii societati vom avea un numar de asemenea constructii egal cu numarul de comunitati ce formeaza o societate.  Imediat ce indivizii unor comunitati diferite depasesc primul nivel, incepe lupta pentru recunoastere, pe de o parte, iar pe de alta pentru impunerea propriilor valori. Atat la nivelul piramidelor mici, comunitare, dar si la nivelul piramidei mari, sociale.  Aceasta stare de competitie se transforma in conflict la nivelul ultimei piramide.

Cititi despre imigratie, valori si drepturi in Eurosceptici si euroextremisti

Conditiile coabitarii

Europa va deveni o zona a conflictelor atat timp cat emigratia extracomunitara este un proces ce-si continua derularea. Statele natiune care practica o agenda politica dubla, una europeana si alta dictata de interese presupus nationale, sunt cele care pot dinamita din interior Uniunea Europeana. Legile imigratiei, apartinand unor state europene, extrem de permisive vis-a-vis de cetatenii unor state non-europene, fac din aceste state vulnerabilitati ale UE. Exemplul francez este cel mai evident, unde imigratia masiva din Maghreb a produs un fenomen cu totul nou la nivel European: migratia extracomunitara a generat un fundamentalism intracomunitar, pe de o parte al populatiei indigene, pe de alta, al celei alogene, care revendica firesc aceleasi drepturi. Aceasta populatie alogena, are valori diferite, dar pe care doreste sa le impuna sau sa fie acceptate la nivelul intregii societati franceze. Valul Islamic este un exemplu. El apartine unei alte culturi, fiind adapatat si acceptat in lumea islamica, desi si acolo exista divergente. Desi Europa este un conglomerate cultural, sau altfel spus este multiculturala, tipul de multiculturalism este unit in jurul valorilor fundamentale ( egalitate intre femei si barbati, libertate de expresie, etc ). Ori elementul cultural Islamic intra in coliziune directa cu aceste valori, de unde rezulta aparenta imposibilitate a armonizarii celor doua valori. Acelasi rationament este valabil si pentru o parte din lumea musulmana, unde valorile occidentale nu pot fi acceptate din aceleasi considerente. Nu este scopul acestei analize de a judeca justetea unora dintre valori in antiteza cu celelalte. Ambele sunt valide, atat timp cat sunt acceptate la nivelul propriilor comunitati. Ele pot coabita, chiar si interiorul aceluiasi spatiu cu doua conditii:

- prima conditie este ceea ce am putea numi primus inter pares:  opinam ca poate ca a venit momentul de reflectie, ca principiul sau criteriul majoritatii sa cedeze primatul in lumea europeana celui de drept roman de “primus inter pares”. Altfel, orice comunitate care prin imigratie sau spor natural va atinge majoritatea intr-o anumita zona, isi va impune legea si valorile – ceea ce nu este acceptabil.

Cititi despre abuzul majoritatilor in: Dictatura Parlamentului

- a doua conditie este cea a non-intruziunii, in opinia noastra: pacea sociala se mentine atat timp cat populatia alogena ( imigranta plus derivatul din sporul natural ) care are un anumit tip de valori nu atinge nivelul critic, nivel nu neaaparat dat de numarul populatiei  ci de dorinta ( justa dealtfel ) a atingerii urmatoarelor nivele ale marii piramide sociale masowiene, dar nu in detrimentul sau prin subminarea valorilor sociale seculare.

Lectia libaneza

Daca de-a lungul timpului, responsabilii din Hexagon ar fi inteles  evolutiile din Liban, ar fi putut face o proiectie a propriului viitor. La mijlocul anilor “70, in aceasta tara au aparut conflicte datorate unei minoritati religioase care se afla in crestere numerica, atingand masa critica ( numeric ) la un moment dat. La acel moment, generalul libanez Michel Aoun era cel care tinea steagul crestin ( maronit ) ridicat in Beirout, urmat de un alt legendar luptator aflat tot de partea crestina: Samir Djadja ( Geagea ).  Sa mai spunem ca si atunci conflictul era unul al valorilor si a lasat urme adanci, monumentul din centrul Beiroutului ridicat in cinstea lui Djadja astazi vorbind de la sine. Sa punctam si faptul ca la momentul conflictului, structura populatiei Libanului  era deja modificata prin exodul masiv al palestinienilor in acest stat. Daca am cauta un un sinonim al exodului, atunci el ar putea fi imigratie… Pentru cine are curiozitatea de a vizita suburbiile capitalei libaneze, va observa unele zone compacte din punct de vedere al populatiilor. Pe multe din proprietati sau case se pot observa inaltate drapele cu insemnele semilunei musulmane sau ale crucii crestine. Ce dorim sa subliniem este ca indivizii sau doar o parte dintre ei, desi pot tolera sau accepta alte valori, nu vor renunta la propriile lor credinte si obiceiuri. Iar cand dorinta de afirmare a unei populatii sau a alteia devine presanta, atunci apar si contondentele la nivelul marii piramide sociale de care vorbeam anterior. Sa mai spunem si ca Franta l-a primit ulterior, pentru o perioada de timp, pe generalul Aoun, asigurandu-I protectia ( urmare a conflictului cu Syria ), la fel cum i-a primit si pe unii leaderi maghrebieni. Vocatia ecumenica a Hexagonului – vocatie ridicata la nivel de politica de stat – isi arata pretul si dintii de fiecare data cand valorile diferitelor culturi nu genereaza multiculturalism ci intra in coliziune – adica aproape de fiecare data.

Poate fi surprinzator vorbind de o tara ca Franta, care a fost implicata in politica Orientului Mijlociu, iar in Liban, ca putere coloniala din anul 1920 si pana in 1943. Solutia gasita la acel moment ( anul 1943 ), de fosta putere coloniala, in vederea pastrarii pacii sociale a fost promulgarea unei legi prin care se stabilea ca majoritatea in guvernul libanez va fi crestina ! Sa fim de acord ca nicio lege nu va putea pastra nicaieri in lume pacea, atat timp cat cauzele sunt neglijate. Nu se poate schimba structura unei populatii prin imigratie, iar ulterior sa incerci sa asiguri echilibrul sau drepturile populatiei indigene doar prin reglementari juridice. Dealtfel acest lucru a devenit evident odata cu izbucnirea razboiului civil din Liban, razboi desfasurat in perioada 1975 – 1990.

Si pentru ca exemplul libanez ni se pare extrem de sugestiv, sa-l legam si de actualul conflict din Syria si sa mai spunem ca traversand Muntii Libanului catre Valea Becaa, perpendicular pe drumul Damascului, se poate observa pe partea dreapta a drumului un nesfarsit bidonville alongside format din refugiati sirieni. Drumul Damascului - Valea BecaaTabara Refugiati Syria  Iar daca vom cauta un sinonim si pentru cuvantul refugiati, permiteti-ne sa-l folosim tot pe cel de imigranti. O noua intruziune in teritoriul libanez, un nou dezechilibru generat de o masa de oameni care modifica structura populatiei.

Nu putem incheia lectia libaneza fara sa amintim de sacrificiul Primului-ministru libanez Rafic Hariri ( 14 februarie 2005 ), un musulman sunit care a platit cu viata incercarea de a gasi o formula acceptabila in convietuirea valorilor crestine si musulmane. Asasinarea Primului Ministru Hariri a declansat un val de demonstratii care au culminat cu retragerea siriana din Liban ( Cedar Revolution ). Ce este cu adevarat iesit din comun este ca intreaga societate libaneza l-a omagiat pe acest leader musulman sunit, cerand totodata si revenirea pe scena politica a crestinilor Aoun din exil si a lui Geagea din inchisoare. Este oare societatea europeana atat de evoluata ca cea libaneza incat sa accepte coabitarea ? Este comunitatea musulmana europeana atat de evoluata ca cea libaneza incat sa accepte conditiile coabitarii ?

Cititi despre valori si imigratie in: Je ne suis pas Charlie

Confruntarea valorilor

Privind spre Orientul Mijlociu, ce este demn de remarcat este faptul ca de fiecare data cand zona a fost macinata de conflicte armate, grupul statelor interventioniste ( aliate ) si-a asigurat victoria in plan militar impotriva unor state din zona  sau a unor dictatori locali. Dar de fiecare data, victoria militara si-a pierdut substanta, conflictele transformandu-se invariabil in razboi de gherila. Si oricate victorii militare vor repurta statele aliate, nu vor putea asigura castigarea razboiului. Paradoxul trebuie explicat si inteles nu la nivel militar unde lucrurile sunt evidente, ci la nivel sistemic. Lumea occidentala traduce orice actiune umana in termenii propriilor valori; occidentul opereaza cu un set de criterii cuantificabile de genul: numarul de vieti umane pierdute, numarul de mijloace pierdute, suma alocata din punct de vedere financiar, rentabilitate, etc. Pentru “adversarul” Aliatilor, in schimb, unitatea de masura ( valorile ) nu este aceeasi. Pentru el, viata nu are valoare decat daca este sacrificata in numele unui ideal, al unei cauze sau credinte. Nicio organizatie implicata in razboiul asimetric nu priveste razboiul in termeni de rentabilitate. Pentru aceste entitati non-statale propriile principii sunt importante, restul criteriilor ce apartin lumii occidentale fiind irelevante. Practic, occidentul incearca de fiecare data sa contrapuna elemente cuantificabile unor abstractiuni.

In esenta, pentru genul de organizatii non-statale zonale, banii nu reprezinta decat un mijloc de a-si procura necesarul de echipamente in vederea impunerii propriilor principii sau credinte.

In timpul conflictului Est – Vest, desi comunismul a fost un adversar dificil,  a fost infrant deoarece opera, in extenso, cu acelasi sistem de valori; si viata si confortul si elementele cuantificabile faceau parte din valorile acelor societati comuniste ( cu toate deformarile ridicole ale acestora ). Mergand inapoi in istorie la WW2, sa mai punctam ca atunci cand Stalin a refacut pentru a treia oara frontul ce se opunea Wermachtului, nu a stat sa mai numere cati prizonieri a pierdut, urmarind doar obiectivul. Niciun leader din lume, altul decat Stalin, nu ar fi trimis patru milioane de soldati intr-un tocator de resurse fara sa aiba o minima retinere fata de o asemenea pierdere sau o certitudine ca va reusi sa blocheze cumva acel tocator al Wermachtului. In acel moment Stalin a incetat sa mai cuantifice resursele, vietile pierdute, etc, urmarind doar un principiu: prezervarea statului. Sa mai notam cu amuzament, ca o mica digresiune, ca arhitectul malaxorului de resurse sovietice de atunci are un nume mare cat o icoana de sfant sau cat o turla de biserica de la Kremlin: Jukov. Maresalul Gheorghi Constantinovici Jukov este “strategul” care a facut praf cele aproape patru milioane de soldati. Prin aceasta incursiune in istorie dorim sa subliniem ca inadecvarea strategiei raportata la adversar, precum si alegerea unui leader indoielnic (G. Jukov ) – chiar atunci cand strategia este buna – pot duce la rezultate catastrofale.

Lumea occidentala, in opinia noastra se gaseste in acest moment in fata a trei mari provocari diferite, ce tin de sistemele de valori:

-          In confruntarea non-militara cu hearthlandul eurasic ( Fed. Rusa – China ), lupta se va da operand cu acelasi sistem de valori.

-          In confruntarea degenerate in conflict cu partea integrista din lumea islamica, lupta se da cu un sistem de valori diferit.

-          In confruntarea din interiorul propriei zone de influenta ( intraoccidentala ), va trebui sa-si regandeasca o parte din propriile valori ( securitate vs. libertate, democratie vs control, etc ), astfel incat unele probabil se vor hibridiza ( in sensul gasirii unor formule de compromis si nu in mod necesar de excludere a uneia sau a alteia ). Simultan s-ar putea impune si conditiile coabitarii.

In mod similar, hearthlandul eurasic, mai devreme sau mai tarziu se va confrunta in plan extern cu acelasi tip de probleme. Iar daca Fed. Rusa va incerca sa refaca fosta URSS in aceeasi termeni teritoriali ai trecutului, catastrofa geopolitica de care vorbea Vladimir Putin atunci cand deplangea destramarea fostului URSS, ar putea avea noi valente date de un conflict pe toata granita de sud. Iar solutia acestei probleme nu se afla in mana lui Putin, cel putin atat cat va alege confruntarea cu occidentul…

Odata cu retragerea aliatilor din Irak si Afganistan s-a petrecut o schimbare extraordinara in echilibrul de putere zonal. Incheind si aceasta faza, aparenta retragere lasa loc pentru pregatirea urmatoarei etape de reconfigurare teritoriala si populationala.  Magnitudinea acestui cutremur geopolitic este atat de mare incat el va modifica fundamental zona Orientului Mijlociu in ansamblul sau. Singura necunoscuta din jocul strategic, este cat de corect va raspunde Moscova. Iar un raspuns gresit se poate dovedi echivalent, ca si consecinte, cu catastrofa geopolitica de care amintea leaderul de la Kremlin – altfel spus – o noua catastrofa geopolitica eurasica.

Nu putem sa incheiem aceasta analiza fara sa ne punem cateva intrebari: are lumea occidentala  leadershipul potrivit pentru a-si aplica strategia?  Va conduce aceasta deriva geopolitica indusa si deci controlata – in opinia noastra – spre o rezolvare acceptabila pentru lumea musulmana, a situatiei din Orientul Mijlociu ?

  
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply