Coreea de Nord si geopolitica pietelor

Coreea de Nord si geopolitica pietelor

La funeraliile fostului leader nord koreean Kim Yong Il a avut loc un moment interesant: din tara vecina frateasca si “dusmana”  Koreea de Sud nu a fost invitat niciun inalt official. In schimb, a primit permisiunea de participare un inalt reprezentant al mediului de afaceri al acestei tari in persoana Presedintelui concernului Samsung. Interesant… si atat deocamdata…

Samsung isi produce o mare parte din bunurile sale in China. Dar in ultima perioada, costul cu forta de munca chineza a inregistrat o crestere semnificativa, asfel incat avantajul competitional al companiilor care-si produc bunurile in aceasta tara, fata de celelalte companii care nu o fac, incepe sa se erodeze. Pe de alta parte, intre companiile care produc marfuri in China, avantajul competitional oferit de mana de lucru a devenit inexistent. Si Samsung si Sony produc in China cu acelasi cost cu mana de lucru. Formarea pretului unui bun sau al unui serviciu, trebuie sa tina cont de costul mainii de lucru. Practic, odata cu ajungerea in China, companiile au ajuns la capatul lumii si al delocalizarii. Ne propunem sa abordam doar componenta de prêt al mainii de lucru din cadrul mixului de marketing. In acest context, Samsung cauta avantajul commercial generat de reducerea acestui cost. Avantajul pe care l-a identificat se numeste Koreea de Nord. Fata de ceilalti competitori care-si desfasoara activitatea in China, daca Samsung ar produce in Nord si-ar reduce substantial costurile prin :

-          Folosirea aceleasi limbi de comunicare –  implicit reducand costul cu traducerea documentatiilor sau cu prezenta unor specialist nevoiti sa traduca in alta limba tot ce tine de implementare si productie.

-          Eventualul acces la resursele Nordului.

-          Facilitati fiscale si posibil legislative.

-          Folosirea unei maini de lucru infinit mai ieftine .

-          Formarea unei piete in viitor, quasi-dependenta de tehnologia Samsung / Sud koreeana, oferind concernului pozitia de monopol. In plus, datorita specificitatii societatii nord koreene, cheltuielile de promovare sau cele de distributie locala ar fi aproape inexistente.

Desi piata nord koreeana nu este una de adancime, nemaivorbind de segmentarea sa ( la fel de qusi-inutila in momentul actual ), ea poate, prin cei 24 milioane de potentiali cosumatori sa ofere pe viitor , punctual, un buffer pretios in cazul in care conjunctura pietei devine nefavorabila pentru concern.

Desigur, leaderul nord koreean Kim Yong Un stie aceste lucruri si cunoaste si avantajul urias pe care tara sa l-ar putea avea de pe urma unei eventuale colaborari. Un singur lucru obstaculeaza aceasta relatie, deocamdata : embargoul ONU.

  
Tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply